Dr. Andreja Mūrnieka publisko lekciju cikla “MĀKSLA – KULTŪRĀ” lekcija "DZĪVE KĀ TEĀTRIS"

Publisko lekciju ciklā “MĀKSLA – KULTŪRĀ” būs iespējams noklausīties Dr. Andreja Mūrnieka autorlekcijas par izšķirošiem pavērsieniem Eiropas kultūras vēsturē un to sekām mūsdienās.

Cikla piektā lekcija “DZĪVE KĀ TEĀTRIS”  notiks 25. janvārī plkst. 18. 30 klātienē Mazās ģildes Bellacord zālē un tiešsaistē platformā zoom.us (www.mazagilde.lv) un facebook.com/MazaGilde. 

Pieejas saite platformā ZOOM :

https://us02web.zoom.us/j/81796576948?pwd=eFc1Z1ZUeFkwUlJxTmNpMUkzN3ZvUT09

Meeting ID: 817 9657 6948
Passcode: 324605
Piektās lekcija īsa anotācija:

“Drāma un dramatizācija poēzijā (mākslā) un dzīvē. Piedzīvojums um satīra (Robinsons Kruzo un Gulivers). Mistērijas viduslaikos un teātris jauno laiku sākumā. Izrāde un skatuve kā metaforas. Kāpēc cildeno, cēlo un diženo grūtāk atveidot nekā grotesko, komisko un zemisko? Dons Kihots un Sančo Pansa. Jauno laiku sākums – atjaunotās attiecībās ar Dievu (protestantismā, katolicismā). Uzdevumi mākslai (movere, docere, delectare). Baroks un klasicisms. Kustība un kārtība. Spēle kā kultūras princips. Iracionālais un racionālais. Daži zinātnes attīstības faktori. B.Paskāls: sirds un prāta antinomija. Janlaiku varoņi (Hamlets, Dons Kihots, Fausts, Dons Žuans). Baudas kvantifikācija (Kazanova un marķīzs de Sāds). Rokoko. Sieviešu pielūgsmes gadsimts. I.Kanta pusdienas. Kā izveidot ideālu sabiedrību (absolūtisms un apgaismība)? Masonisma cerības. Pārmaiņu 2 versijas (ASV um Francija). Kas ir “augstākā būtne”? Revolūcija kā teātris. Ešafots kā skatuve. Marijas Antuanetes pēdējais uznāciens. Kāpēc neizdevās jakobīņiem Francijā un jezuītiem Paragvajā? Patiesība un pienākums – bez skaistā un svētā. Vai iespējams neatkārtot 18. gs. kļūdas? Spēle

 

Par lekciju ciklu:

Lekcijās iecerēts pārdomāt un izvērtēt saistību starp mākslas tēliem, sižetiem, lielajiem stāstiem (naratīviem) un konkrēto vēsturi, kā arī šo stāstu ietekmi uz mūsdienu pasauli.

Katras lekcijas centrā būs kāds ģeniāls mākslas darbs, autors vai vairāki autori, kuru piedāvājumā atspoguļojas laikmeta paradigma, būtiskās vērtības vai to maiņa. Tiks meklētas saistības starp konkrētu autoru dzīves gājumu, piedzīvotajiem satricinājumiem un to izraisītajām reakcijām, kas novedušas pie jaunu ideju, mākslas tēlu un kustību veidošanās. Kultūras vēstures nozīmīgajās tendencēs tiks meklētas mūsdienu pieņēmumu, pārliecību, mītu, aizspriedumu un priekšstatu saknes. Pretējas tendences tiks salīdzinātas, konfrontējot tās ar mūsdienām, lai skaidrāk iezīmētos jēgas meklējumu ceļi, tā vedinot klausītājus iesaistīties iekšējā dialogā ar dažādiem mākslas darbiem, pasaules uzskatiem un rosinātu domāt par mūsdienu problēmu risinājumiem. Uzmanības centrā būs eksistenciālie jautājumi, to pārdzīvojums un atspoguļojums ģeniālu mākslas darbu saturā, nevis māksliniecisko izteiksmes līdzekļu analīze. Kāpēc daži mākslas darbi, to tēli un autori pārdzīvo gadsimtus, turpina mūs iedvesmot un aizraut?

Ikviens, kuru interesē izprast mūsdienu problēmu un tendenču vēsturiskās saknes, laipni aicināts piedalīties! Pēc katras lekcijas būs laiks jautājumiem un diskusijām. Lekcijas paredzētas jebkura vecuma interesentiem, īpaši cerot uz jauniešu atsaucību, kuri vēlētos papildināt savas zināšanas un padziļināt izpratni par kultūras pamatiem.

Ieeja lekcijās bez maksas.

Lekciju ciklu ar Rīgas domes atbalstu rīko RKTMC “Mazā ģilde”.

2023. gada ziemas un pavasara lekcijas:

25.01.23. “DZĪVE KĀ TEĀTRIS”  (Migela Servantesa de Savaedras varoņi, teātra kultūra. R.Dekarta duālisms. Daniels Defo un Džonatans Svifts. Galantais gadsimts un revolūcija.)

22.02.23. “PROGRESA APMĀTĪBA” (Volfgangs Gēte,  darba civilizācija. Georgs Frīdrihs Hēgelis, Arturs Šopenhauers  un Sērens Kirkegors – eksistence pret sistēmu. Jaunlaiku ideoloģiju utopijas.)

22.03.23. “NEVAINĪGO CIEŠANAS” (Fjodors Dostojevskis, “Lielinkvizitors”. Ījaba tēls. Cilvēks kā mēslojums nākotnes progresam. Vai “skaistums glābs pasauli?”)

19.04.23. “LAIKS UN MŪŽĪBA”  (Anrī Bergsons, progress un cilvēks, Francs Kafka – vientulības absurds, Džeimss Džoiss – ikdienas apziņas plūsma. Daudzveidības un vienības antinomija. 20. un 21. gs. distopijas.)

Plašāka informācija būs pieejama RKTMC “Mazā ģilde” mājaslapā un facebook.com/MazaGilde