18. STARPTAUTISKAIS BAHA KAMERMŪZIKAS FESTIVĀLS. Somijas baroka orķestris (FIBO)

Jauni pasūtījumi vēsturisko instrumentu izgatavošanai, svaigas vecā repertuāra interpretācijas, drosmīgas un inovatīvas darba metodes, unikālas koncepcijas, kas piesaista visdažādāko publiku – to visu piedāvā  FiBO (the Finnish Baroque Orchestra), kas ir ietekmīgs  spēlētājs Ziemeļvalstu kultūras dzīvē.

1989. gadā dibinātais Somu Baroka orķestris ir nostiprinājis savas pozīcijas Somijas orķestra mūzikas pasaulē. Kopš tā rašanās  FiBO ir sadarbojies ar sava laika izcilākajiem solistiem un koncertmeistariem un atskaņojis ļoti plašu repertuāru. Galvenokārt pievēršoties baroka mūzikai, orķestris nereti spēlē arī citu periodu darbus  – no agrīnā baroka līdz agrīnajam romantismam.  FiBO izpilda arī mūsdienu kompozīcijas, kas sacerētas vēsturiskajiem instrumentiem, un pat ir pasūtījis komponistiem vairākus darbus.  Pamatsastāva mūziķi bieži uzstājas arī kamerkoncertos. Savā vislielākajā sastāvā orķestris ir spēlējis simfonijas un piedalījies operu uzvedumos.

FiBO regulāri uzstājas arī savās mājās –  Helsinku Bruņinieku namā  – un apceļo ar koncertiem visu Somiju.  Orķestris bieži piedalās lielākajos Somijas mūzikas festivālos, tādos, kā Helsinku festivāls, Kuhmo Kamermūzikas festivāls un Turku Mūzikas festivāls. Ārzemēs FiBO ir uzstājies daudzās koncertzālēs Vācijā, Austrijā un Ziemeļvalstīs.

Visā savas pastāvēšanas laikā  FiBO ir atradies Somijas muzikālās dzīves avangardā. Pašā sākumā, vēl ar nosaukumu  “Sestā Stāva orķestris”, tas spēlēja svarīgu lomu kā agrīnās mūzikas kustības veicinātājs Ziemeļeiropā. Kolektīvam attīstoties, FiBO  aizraujošie koncerti, radoši sastādītās programmas un inovatīvie projekti, kā arī nozīmīgais darbs ar publiku, ko veic  FiBO Collegium, ir piesaistījuši koncertu organizētāju uzmanību gan Somijā, gan aiz tās robežām. Saņemot aizvien lielāku finansiālo atbalstu mājās un baudot aizvien lielāku popularitāti ārzemēs, kā arī izcīnot tādas balvas kā Somijas Gada Mūzikas priekšnesums un Gada Disks (Yle), FiBOturpina iet savu unikālo ceļu kā baroka orķestris 21. gadsimtā.

Pirmais FiBO Ierakstu albums “Moramoramor” iznāca 2017. gada novembrī un tika ļoti silti uzņemts.  Tajā iekļauti Johana Sebastiana Baha  trešais un piektais Brandenburgas koncerti, Vivaldi koncerti, kuros spēlē paša  FiBO solisti, un Jukas Tiensū (Jukka Tiensuu)  “Mora”, pirmais somu skaņdarbs, kas komponēts lielam baroka orķestra sastāvam. Albumu var nopirkt  FiBO interneta veikalā.

“Augsta līmeņa instrumentālās mūzikas spēli šogad, citu vidū, varējām klausīties Somu Baroka orķestra aizraujošajā izpildījumā.”

Mirjama Arbūza (Myriam Arbouz) Francija

Franču soprāns Mirjama Arbūza, Frovilas Starptautiskā Baroka vokālā konkursa  2017. gada laureāte un Rojamonas fonda laureāte, ir jauna, daudzpusīga māksliniece, kas ir ļoti pieprasīta uz starptautiskajām skatuvēm savas siltās, vijīgās un liriski bagātās balss dēļ.

Šajā sezonā dziedātāja uzstājas Kaliopes lomā Stefano Landi operā La Morte d’Orfeoar ansambli  Les Talens Lyriques Kristofa Rusē  (Christophe Rousset) vadībā Rojamonas festivālā. Viņa dziedāja Baha četras Missa Brevis Perudžijas  72. Sagra Musciale Umbria un Pizas 17.Anima Mundi festivālā, Baha Ziemassvētku oratoriju Nīderlandē, Fransuā Kuperēnam veltītajā koncertā Oksfordas Keble Agrīnās mūzikas festivālā ar Edvardu Higinbotomu (Edward Higginbottom), Baha Mateja pasiju Nīderlandē un Vācijā, Šarpentjē (Charpentier) Leçons de ténèbres Parīzē un Hendeļa Kantātes ar Benžaminu Alāru, (Benjamin Alard), piedaloties Andrea Markona (Andrea Marcon) koncertu sērijā Trevizo (Itālijā).

Mirjama Arbūza nesen sniedza Hendeļa mūzikas solokoncertu ar Les Muffatti Reičelas Bīzlijas (Rachael Beesley) vijoles pavadījumā Parīzes Salle Gaveau un Daiļo mākslu pilī Šarleruā (Beļģijā).

Pagājušās sezonas spilgtāko notikumu vidū ir J.S.Baha Trauernacht izpildījums Maskavas Lielajā teātrī ar ansambli Pygmalion Rafaela Pišona (Raphaël Pichon) vadībā, Baha Jāņa pasijas izpildījums ar Nīderlandes Baha biedrību Josa van Veldhovena vadībā. Koncertu ieraksts ir pieejams mūzikas straumēšanas vietnē allofbach.com. Viņa dziedāja arī skaņdarbus no Annas Magdalēnas Bahas Piezīmju grāmatiņas kopā ar starptautiski atzīto klavesīnistu Benžaminu Alāru Francijā un Stambulas Baha dienās. Kopā ar Overņas Simfonisko orķestri Mirjama Arbūza dziedāja Mendelsona “Sapni vasaras naktī” Festivālā  de La Chaise-Dieu. Nesen viņa ierakstīja Johana Šelles (Johann Schelle) “Ziemassvētku kantātes” ar Ķelnes akadēmiju zīmolam CPO.

Mirjama Arbūza debitēja Nīderlandes Nacionālajā operā Baha  Trauernacht uzvedumā 2015. gadā, kas vēlāk tika parādīts arī Gulbekjana fondā (Gulbekian Fundation) Lisabonā, teātrī Comédie de Valence un Arasas teātrī. Diriģenta Renē Žakoba (René Jacobs) vadībā  māksliniece dziedāja Otāvijas partiju  Monteverdi operā L’incoronazione di Poppea un Eiridīkes partiju operā L’Orfeo Rojamonas abatijā. Viņa dziedāja arī Marcias lomu Hendeļa operas Catone in Utica, pasaules atjaunotajā pirmizrādē, kuru uzvedis Džovanni Gerjeri ( Giovanni Guerrieri) diriģenta Karlo Ipatas  (Carlo Ipata) vadībā  Opera Barga festivālā Itālijā.

Mirjamas Arbūzas repertuārs ir plašs un aptver darbus no agrīnā baroka līdz visjaunākajām mūsdienu kompozīcijām. Viņa dzied tādu diriģentu vadībā, kā  Raphaël Pichon, René Jacobs, Christophe Rousset, Richard Egarr, Ton Koopman, Antony Hermus, Roberto Forès Veses, Antonio Mendez, Lucas Vis, Emmanuelle Haïm, Bertrand de Billy, Jos van Veldhoven, Pierre Cao kopā ar vairākiem slaveniem Eiropas ansambļiem: Pygmalion, De Nederlandse Bachvereniging, Le Concert d’Astrée, Les Talens Lyriques, Cappella Amsterdam, Luthers Bach Ensemble, Aedes, Die Kölner Akademie, La Rêveuse, Le Banquet Céleste, Il Convito, Faenza, Les Muffati. Mirjama Arbūza ir viena no kolektīva  Ensemble Pygmalion dibinātājām, kuru vada Rafaels Pišons, un kopā viņi spēlē koncertos, dodas viesizrādēs un veic skaņdarbu ierakstus.

Mirjama Arbūza astoņu gadu vecumā iestājās Bretaņas bērnu korī Maîtrise de Bretagne, kur aizrāvās ar dziedāšanu Žana-Mišela Noela  (Jean-Michel Noël) vadībā un spēra pirmos soļus uz Rennas Operas nama skatuves. Mirjama Arbūza studēja Rennas Konservatorijā un pēc tam Baroka mūzikas centrā Versaļā. Māksliniece ieguva mūzikas bakalaura grādu Amsterdamas Konservatorijā. Pēc tam viņa tika izraudzīta studijām Nīderlandes Nacionālās operas Akadēmijā, kur saņēma maģistra grādu operas mākslā.

Biļetes www.bilesuparadize.lv